Startsidan Frågor & Svar Medlem Forum Kontakt Länkar Länkar Länkar Länkar

Artiklar

Vi i trafiken

Helsingborg den 6 Oktober 2009

Eftersom vi fått så många frågor om hur polisen får och inte får bära sig åt vid användande av hastighetmätarlaser till land, så tänkte vi fråga de som kan ge svar på denna punkt, nämnligen rikspolisstyrelsen. Vi kommer att lägga ut svaren på vår forumsida, så fort vi fått svar på våra frågor. Till dess vill vi önska alla läsare en fin höst, med förhoppningsvis många vackra och fina minnen från ert resande.

Kör försiktigt och tänk på att hålla hastigheten, för er egen skull och era medtrafikanter.

Vi i trafiken

Helsingborg den 12 Juni 2008

Nu så fick han äntligen rätt! Det fall som vi har skrivit om i vårat forum, under forumet "hur säkra är polisens mätutrustning..." Arne Carlsson friades i hovrätten genom att åtalet ogillades.

Torsdagen den 29 Maj fick ett långdraget trafikärende sitt rättsliga slut. Då friades A. C. för den av polisen påstådda hastighetsöverträdelse som A.C. med sin lastbil skulle ha gjort i Våxtorp den 22 september 2005. A.C. har hela tiden hävdat att polisen förväxlat honom med en framförvarande personbil, men detta har hela tiden förnekats av polisen. Trots felaktigheter i polisens rapport, valde tingsrätten i Halmstad, och senare även hovrätten för Västra Sverige, dit AC överklagat, att tro på polisen, och helt avstå från att kontollera det färdskrivarkort som utgjorde A.C. bevis, för att han inte överstigit gällande hastighet vid tillfället för polisens mätning. Efter att själv fått bekosta den undersökning av färdskrivarkortet hos Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut så fick A.C. möjlighet att överklaga till HD som beviljade resningstillstånd, och ålade hovrätten för Västra Sverige att ta upp ärendet. Riksåklagaren skriver i sitt betänkande att de rapporter som polisen inlämnat till domstolen, innehåller ändringar som gör att det inte kan uteslutas att förväxling har skett.. Så långt allt väl, men nu så kommer det en undran från Vi i trafiken. Man hävdar med en dåres envishet från polis, domstolar och andra berörda myndigheter att mätning med hastighetslasermätare ändå ska ses som ett säkert och tillförlitligt kontrollsätt. Det kan så vara att lasern är tillförlitlig, men är de som använder den mot oss bilister det. Hade det varit en personbil, som hade råkat ut för denna fadäs av polisen, hade han varit dömt på förhand, och blivit fälld för fortkörningen. Detta är inte att kalla rättsäkerhet. Vi vill avsluta denna artikel med de ord som finns att läsa på regeringens hemsida http://regeringen.se/sb/d/7376/m/header

"Sverige ska vara ett tryggt land att leva i för alla, oavsett vem man är eller var man bor. Brottsbekämpningen ska ske ur ett brett och nära medborgarperspektiv. Civilrätten ska vara enkel, tydlig och förutsebar. Människor ska känna att rättsväsendet finns nära dem och finns till för dem, att lagar och regler är rimliga och relevanta och att rättsväsendet fungerar effektivt och rättssäkert."

Menar man detta så skall ingen kunna fällas på enbart en annan människas ord, även om denna person råkar vara polis.

Bjarne Ringström

Ansvarig utgivare

Vi i Trafiken

Helsingborg den 20 Maj 2008

En god förklaring!

Efter att ställt frågan om den uteblivna polisinsatsen i Norrköping (som vi skrev om 17/5), har Vi i Trafiken fått ett rakt och bra svar av polisen.

Efter att polisen, enligt Vi i Trafiken, inte gjort vad man skulle kunna vänta sig av en polismyndighet, då en rånad och troligtvis drogad chaufför ringde efter hjälp (se artikel "Vägpirater slår till i Norrköping"), så har Vi i Trafiken fått ett bra och ärligt svar av polisen i Södermanland, den polismyndighet som tog emot anmälan. Enligt Olov Augrell vid polisen i Eskilstuna, har den som mottagit anmälan gjort fel. Olov Augrell bad samtidigt den drabbade chauffören om ursäkt och hoppades att man inom polisen kan lära av detta misstag. Troligtvis behövs också en översyn av hur de operatörer som tar emot anmälningar agerar, enligt Olov Augrell. Om huruvida en anmälan om tjänstefel ska göras, överlåter Vi i Trafiken till den drabbade chauffören att avgöra. Vi i Trafiken vill tacka polismyndigheten i Östergötland samt Södermanland för att man tog frågan om varför ingen polis skickades ut på allvar.

Bjarne Ringström

Ansvarig utgivare

Vi i Trafiken

Helsingborg den 17 maj 2008

Vägpirater slår till i Norrköping!

Natten mellan den 14 och 15 maj rånas en sovande lastbilschaufför av vägpirater på väg 50 mellan Norrköping och Katrineholm.

Natten mellan den 14 och 15 maj drogas och rånas en lastbilschaufför av vägpirater på väg 50 mellan Norrköping och Katrineholm. När chauffören vaknar vid 08.30 mår han väldigt dåligt med illamående och huvudvärk. Han upptäcker ganska snart att någon varit inne i bilen och tagit allt av värde; tankkort, GPS, plånbok och nycklar. Saken polisanmäls och chauffören ber polisen att komma ut, men polisen tycker att brottet är alltför ringa att utreda, så ingen polis skickas till platsen. Vi i trafiken ställer oss frågan, hade man gjort samma bedömning om det varit en kiosk eller affär som rånats? Hur skall man kunna samla bevis mot dessa pirater, som troligen kommer att slå till igen, om man inte gör en brottplatsundersökning? Eller tror polisen att man inte någonsin kommer att kunna klara upp detta brott? Frågorna kvarstår tills vi fått ett bra svar från polisen i Norrköping. Detta hoppas vi kunna få under dagen då vi sökt länspolismästaren Mats Löving.

Bjarne Ringström

Ansvarig utgivare

Vi i Trafiken

Helsingborg den 6 maj 2008

Varför bryter man lagar och regler?

I VTi:s rapport 613 om yrkesförares syn på efterlevnaden av gällande regler i trafiken, framkommer både bra och dåliga saker. De dåliga är att man som yrkeschaufför medvetet kör för fort, och tar alldeles för stora risker i trafiken. Att man redovisar tid som används till lossning och lastning som vilotid.

Men det framkommer också i rapporten varför man från chaufförernas sida gör dessa överträdelser av reglerna, grunden till detta är de kör och vilotidsregler som idag gäller. Det framkommer också att man från många chaufförer känner en trötthet av orealistiska scheman och tidspress, samt polisens jakt på att bötfälla en yrkeskår för bagateller. Ingen ska kunna förlora en veckas lön, för att man kör tio minuter mer än körtiden medger, för att kunna komma till en rastplats där man kan äta och vila sig på ett bekvämt sett, istället för att sitta vid vägkanten med en kopp kaffe och macka i bästa fall, utan att kunna lämna fordonet.

När man har ett regelverk som inte ger någon flexibilitet att tala om, som ska följas av en yrkesgrupp som arbetar i en av de mest flexibla arbetsmiljöer, nämligen trafiken, så blir det lätt att man tummar på reglerna för att kunna ge en bra service till sina kunder. Inget försvar, men en god förklaring. När man sedan har en annan yrkeskår, som finns till för att se till att lagar och regler efterföljs, inte arbetar med sunt förnuft, utan bara ser till paragrafer, så kommer också fuskand et in i bilden. Det kan inte vara beslutsfattarnas mening när man en gång skapade dessa regler.

Därför är det dags att se över de regler som idag gäller, och se realistiskt på den arbetssituation som dagens yrkesförare lever under. Idag har en chaufför som kör fjärrkörning en arbetsdag på ca 13 timmar (körtid, lastning/lossning inräknat). Enkelt förklarat så är reglerna följande. Fyra och en halv timmes körtid följt av fyrtiofem minuters rast. Sedan ytterligare fyra och en halv timmes körtid. Till detta kommer lossning och lastningstid. Inget körpass får överstiga fyra och en halv timme. Skulle en chaufför behöva ta en rast innan han kört ett körpass, så blir resten av dagen fel, därför så kör man ibland trött,  vilket aldrig är bra. Trötta chaufförer ska kunna rasta utan att få problem senare på dagen.

Vi i trafiken håller på att ta fram ett förslag som kommer att översändas till ansvariga politiker, men även till åkeriföreningen och BA, för att få deras syn på vårt förslag.

Bjarne Ringström

Ansvarig utgivare